هلال ماه شوال رؤیت نشد.
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما روزهداران گرامی، با توجه به اینکه هلال ماه شوال پس از غروب امروز پنجشنبه ( ۲۹/ ماه رمضان / ۱۴۴۴هـ) در ایران رؤیت نشده است، فردا جمعه مصادف با 30 ماه مبارک رمضان و شنبه روز عید سعید فطر خواهد بود. امید است خداوند متعال این عید بزرگ را بر همگان مبارک قرار دهد.
نماز عید فطر روز شنبه اول شوال 1444 مصادف با 2 اردیبهشت 1402 رأس ساعت 8:30 صبح به امامت حضرت آیت الله حاج سید رضا میرصانعی خوانساری در مسجد آیتالله سید علی اکبر موسوی سنگشیر شهرستان خوانسار اقامه میگردد.
مجلس عزای حسینی؛ دهه سوم محرم۱۴۴۳
سخنران: حجت الاسلام شیخ محمد کاظم حاجشریفی
مکان :
شهرستان خوانسار – سنگشیر – مسجد مرحوم حضرت آیت الله سید علی اکبر موسوی – هیئت حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
زمان :
۱۹ تا ۲۹ محرم ۱۴۴۳ (۶ تا۱۶ شهریور ۱۴۰۰)، بعد از نماز مغرب و عشا
پیامها:
اطلاعیه تسلیت درگذشت شیخالفقهاء و المجتهدین، حضرت آیتالله حاج شیخ لطفالله صافی گلپایگانی (رحمةالله علیه)
بسم الله الرّحمن الرّحیم
إنّا لله و إنّا إلیه راجعون
با کمال تأسف و تأثر، سحرگاه امروز روح بلند مرجع عالقدر جهان تشیّع، شیخ الفقهاء و المجتهدین و الدّعامة الکبری، آیتالله حاج شیخ لطفالله صافی گلپایگانی (رحمةالله علیه) به ملکوت اعلی پیوست. فقدان این عالم و فقیه وارسته، بحق ثلمهای برای اسلام و مسلمین میباشد. این مصیبت عظمی را به ساحت مقدس حضرت بقيةالله الأعظم عجّل الله تعالی فرجه الشریف، علماء و مراجع و حوزههای علمیه و مردم شریف گلپایگان و خوانسار و بیت معظم له و آقازادگان محترم، به خصوص حضرت حجة الإسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسن صافی گلپایگانی تسلیت عرض میکنم. برای آن فقیه عالیقدر علوّ درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم.
قمالمقدسة
سید رضا میرصانعی خوانساری
12/11/1400
پیام تسلیت درگذشت حکیم بزرگ و دانشمند نستوه محمد رضا حکیمی قدس الله نفسه الزّکیه
بسم الله الرّحمن الرحیم
إنا لله و إنا إلیه راجعون
خبر ارتحال فیلسوف فرهیخته و دانشمند نستوه، مرزبان توحید و معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام، آقای محمد رضا حکیمی قدّس الله نفسه الزّکیة، موجب تأثر و تألّم گردید. برای این عالم و متفکّر برجسته و عدالتخواه، علوّ درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم.
خوانسار
سید رضا میرصانعی
15 محرم 1443
لزوم برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) با رعایت پروتکلهای بهداشتی
بسم الله الرّحمن الرّحیم
((وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ)) (سوره حج، آیه32)
الحمد لله ربّ العالمين و صلّی الله علی سيدنا محمّد و آله الطيّبين الطّاهرين، و اللّعنة الدائمة الأبدية علی أعدائهم و ظالميهم و غاصبی حقوقهم و منکری فضائلهم و مناقبهم.
تأسیس کربلا نه فقط بهر ماتم است دانشسرای مکتب اولاد آدم است
محرم امسال هم مانند محرم سال گذشته با آزمونها و ابتلائات بزرگ و سخت الهی از راه میرسد. متأسفانه هنوز هم ویروس منحوس کرونا دامنگیر جامعه ما است و بسیاری از هموطنان عزیزمان درگیر بلایی هستند که ریشه در تفکرات شوم استکبار جهانی و صهیونیسم جنایتکار دارد؛ ولی دنیا بداند محرّم و صفر و اجتماعات بزرگ شیعه همچون عزاداریهای محرم و صفر و به ويژه پیادهروی عظیم روز اربعین از یاد ما نخواهد رفت و هر ساله مراسمات عزای حسینی با شور و حرارت و اشتیاق بیشتر برگزار خواهد شد. ما هر چه داریم از امام حسین علیهالسلام داریم. شاهد این مدّعا، این فرمایش گهربار رسول مکرّم اسلام، حضرت ختمی مرتبت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله است که میفرمایند: «حُسَيْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ»: حسین از من است و من از حسین هستم (کاملالزیارات ابن قولویه، 1356، ص52).
هر چه داریم از حسین و کربلاست کــربـــلا شیــــرازه آئیـــن مــاست
سهلانگاری و کوتاهی نسبت به اقامه عزا و عزاداری ایام شهادت امام حسین علیه السلام، و کوتاهی در ادای نذورات گناهی نابخشودنی و بزرگ است؛ بنابراین از اعضای هيئت امناء هیئات مذهبی که هر ساله این افتخار عظیم را دارند که برگزارکننده مجالس حضرت سیدالشهداء علیه السلام باشند، میخواهم که این مجالس نورانی را ترک ننموده و یا به بهانهی کرونا دچار کمکاری نشوند و نسبت به اداء نذورات، همانطور که محرم سال قبل هم خاطر نشان شد، با رعایت پروتکلهای بهداشتی اقدام نمایند (حتی در صورت اضطرار به صورت خام و بستهبندی شده).
باید توجه داشت حرمهای مطهر امامان معصوم و اهل بیت عصمت و طهارت علیهمالسلام، و نیز مجالس شادی و عزای اهل بیت علیهم السلام مصون از هرگونه بلا و رنجی است و تمسّک به این درگاه رافع هرگونه رنج و الم جسمی و روحی بوده و قلبها را نورانی نموده و موجب از بین رفتن جهالت و حیرت ضلالت است. درست همانگونه که امام صادق علیهالسلام در زیارت امام حسین علیهالسلام روز اربعین میفرمایند: «وَ بَذَلَ مُهجَتَهُ فيكَ لِيَستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ وحَيرَةِ الضَّلالَةِ»: وخون خود را در راه تو نثار كرد تا بندگانت را از جهالت و سرگشتگىِ گمراهى برهاند (تهذيب الأحكام، ج6، ص113، ح201 ).
به هرحال، باید سر بر آستان حسینی بسائیم و تربت پاکش را که شفابخش هر دردی است توتیای چشم خود قرار داده و از نعمت اشک بر عزای امام حسین علیهالسلام و یاران با وفایشان غافل نشویم. به راستی اگر مسلمانان از مکتب عاشورا درس میآموختند و آن را به درستی میفهمیدند، مهجوریت از قرآن و عترت رخت بر میبست. شور عاشورایی این غفلت خفتبار را از جامعه اسلامی میزداید و مسلمانان را از خواب غفلت بیدار میکند، و پس از این بیداری است که دیگر خبری از عقبافتادگی، ذلّت و خواری نبوده و با شعار هیهات من الذلّة ریشه ظلم و ستم کنده شده و کشورها و بلاد اسلامی دیگر جولانگاه گروههای خونخوار تکفیری و وهابی که جیرهخوار صهیونیستهای جنایتکار و آل سعود ملعونند، نخواهد بود. با زنده نگهداشتن قیام عاشورا، پرچم عزّت و سربلندی بر فراز گیتی به اهتزار در آمده و بیت الله الحرام که کانون هدایت و سعادت است، از دست جنایتکاران آل سعود آزاد شده و دیگر دستاویز سیاستبازیهای عدهای تکفیری و صهیونیست نخواهد بود. همچنین تنها با این تفکر عاشورایی است که بیتالمقدس به عنوان اولین قبلهگاه مسلمانان از دست صهیونیستهای جنایتکار آزاد خواهد شد.
به راستی کربلا، این دلواژه بی نظیر، نامی است آشنا برای تمام انبیاء و اولیاء الهی و کمتر کسی هست که نام آن را نشنیده باشد. وقایع حماسی تأثیرگذار و انسانساز عاشورا در تمام اعصار و امصار ورد زبانها بوده، و مطلع قصیده آزادگان و غیرتمندان و سرود سرخ شهیدان راه حق و حقیقت است.
در خاتمه از خداوند بزرگ و مهربان ظهور امام عصر ارواحنا له الفداء که صاحب عزای واقعی و منتقم خون امام حسین علیهالسلام هستند را طلب نموده و به امید آن روزی هستیم که حجت خدا با ظهورشان تمام عالم را از ظلم و جور تهی ساخته و غرق در عدل و قسط نمایند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
سید رضا میرصانعی خوانساری
خوانسار
30 تیرماه 1400
لزوم برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) با رعایت پروتکلهای بهداشتی
بسمالله الرّحمن الرّحیم
((وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ)) (سوره حج، آیه32)
الحمد لله ربّ العالمين و صلّی الله علی سيدنا محمّد و آله الطيّبين الطّاهرين، و اللّعنة الدائمة الأبدية علی أعدائهم و ظالميهم و غاصبی حقوقهم و منکری فضائلهم و مناقبهم.
قال رسولالله صلیالله علیه و آله:
«إنَّ لِقَتل ِالحُسَين حَرارَة ٌ فِي قُلوُبِ المُؤمِنینَ لا تَبرُدَ أ بَداً»
براى شهادت حسين علیهالسلام، حرارتی در دلهاى مؤمنان است كه هرگز سرد نمیشود.
(جامع أحاديث الشيعة، ج 12، ص556)
بود در موج آتش این شعارم
خدایا من حسین را دوست دارم
محرم امسال از راه میرسد، اما با محرم سالهای قبل خیلی تفاوت دارد، زیرا ویروسی منحوس همه امور را در سرتاسر دنیا تحت تأثیر قرار داده است. مرگ در اثر این ویروس شاید همان مرگ سفیدی باشد که در لسان روایات حضرات معصومین علیهم السلام آمده است که مقدمهای بر ظهور منجی عالم بشریت علیه السلام میباشد. امسال حتی اجتماعات در ماههای مبارک رجب، شعبان و رمضان با چالش روبرو بود و به ويژه در بسیاری از مناطق از فیض برگزاری لیالی قدر و نماز عیدهای فطر و قربان به صورت جماعت محروم بودیم. همچنین مناسک بزرگی همچون حج تمتع امسال تقریباً تعطیل بود و عدهای محدود مناسک را به جا آوردند. گرد حرم الهی خلوت و صحرای عرفات یک حاجی واقعی بیش نداشت و آن هم یوسف فاطمه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشّریف بود.
موضوع محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام نباید تحت تأثیر ناملایمات و آثار سوء این ویروس منحوس قرار گیرد؛ این ناملایمات نباید سبب غفلت از چراغ هدایت و کشتی نجات شود. با درایت و مدیریت عالی و البته رعایت پروتکلهای بهداشتی میتوان مراسم محرم را به بهترین نحو برگزار نمود و با عزاداری شایسته، قلب مبارک صاحب عزا حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تسلی بخشید. ادای نذورات، برگزاری روضهها و ذکر توسل، انجام مراسم سینهزنی، زنجیرزنی و … نباید ترک شود، بلکه باید در چارچوبی درست و مقتضی اوضاع و احوال کنونی انجام شود (و به عنوان مثال، در شرایط اضطرار میتوان با استفاده از شیوههای جایگزین از ترک نذورات جلوگیری نمود). برنامه عزای امام حسین علیهالسلام تعطیل شدنی نیست و قوام و پایداری دین و مذهب در تمام اعصار و امصار مبتنی بر برگزاری این برنامه است. دین مبین اسلام محمّدی الحدوث و حسینی البقاء است. سفره امام حسین علیهالسلام نیز برای همه اعمّ از دارا و ندار پهن است، و همه باید سعی کنیم بیشترین فیض و بهره معنوی را از این فرصت ببریم.
باید توجه داشت که اقامهی عزای اباعبدالله علیه السلام امانتی الهی از جانب انبیاء و امامان معصوم علیهم السلام و حضرت زهرا علیهاالسلام نزد ماست. با گرامی داشتن عزای سیدالشهداء علیه السلام کفر و ظلم و منکر محکوم به شکست و مکر و شرّ دشمنان افشاء و دفع میگردد.
امت اسلام در این زمان بیش از پیش باید به قرآن و عترت علیهم السلام تمسک بجوید، و به برکت اقامه عزا و تعظیم شعائر حسینی ان شاءالله تعالی جمیع آفات و بلیات از جامعه بشریت ریشه کن شود. در خاتمه لازم به تأکید مجدد است که ترک کردن شعائر حسینی و کمرنگ شدن مراسم محرم به هیچ وجه من الوجوه جایز نیست، و این غفلت موجب خسران و عقوبت الهی است.
ان شاءالله تعجیل در ظهور منتقم خون سید و سالار شهیدان علیهالسلام و تحقق دولت عدل مهدوی، بزرگترین اجر عزاداران حسینی باشد.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
سید رضا میرصانعی خوانساری
خوانسار
14 مردادماه 1399
بسم الله الرّحمن الرّحیم
«یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ، یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ، یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ، حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»
به مبارکی و میمنت، خرّمی و مسرّت و به امید ظهور حضرت حجت، مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف به استقبال سال نو و بهار طبیعت می رویم. سالی که روز آغازین آن مقارن با روز جمعه است؛ روزی که متعلّق به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است و در زیارت ایشان در این روز میخوانیم: «هٰذَا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ ، وَالْفَرَجُ فِيهِ لِلْمُؤْمِنِينَ عَلَىٰ يَدَيْکَ » (امروز روز جمعه و روز توست، روزی که ظهورت و گشایش کار اهل ایمان به دستت در آن روز امید میرود). همچنین نوروز امسال مصادف است با سالروز شهادت امام هفتم، باب الحوائج الی الله، حضرت موسی بن جعفر علیه السلام که توقع میرود مؤمنین و مؤمنات احترام نگه داشته و ملاحظات دینی و تعظیم شعائر الهی مختصّ به این روز را به جا آورند؛ هرچند ملاحظات بهداشتی و عمل به توصیههای پزشکان و کارکنان محترم عرصه بهداشت و درمان که در این بحران جهانی جان خود را به خطر انداخته و خالصانه و با ایثار و فداکاری در حال خدمت به مردم و ریشهکنی این بیماری هستند، ضروری است.
متأسفانه شیوع کرونا ویروس (کووئید-19) جان انسانها را به خطر انداخته است و مدتی هم هست که تعداد زیادی از مردم کشورمان به این بیماری مبتلا شدهاند و تعداد زیادی نیز جان خود را از دست دادهاند، که این خود مصیبت بزرگی است. اکنون در زمانی به سر میبریم که زمان ابتلاء و امتحان است، آن هم امتحانات و ابتلائات سخت و دشوار. از آنجایی که انسان خیلی ضعیف خلق شده است (وَخُلِقَ الْإِنسَانُ ضَعِيفًا (سوره مبارکه نساء، آیه 28))، در برابر یک ویروس منحوس که بر اساس شواهد و شنیدهها ساخته دست بشر است و شیوع آن ناشی از خوراکهای غیر بهداشتی و خودسرانه حیوانات و مراعات نکردن اصول بهداشتی و نظافت است، عاجز و ناتوان شده است، و حتی مدعیان قدرت و زر و زور در برابر این اپیدمی و شیوع گسترده این ویروس زانو زده و اظهار عجز مینمایند.
حفظ سلامتی و رعایت بهداشت و نظافت از اصول مسلّم دین مبین اسلام است. آیات و روایات گوناگونی در این زمینه وجود دارد. نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله میفرمایند: «النَّظافَةُ مِنَ الإيمانِ»(نظافت جزئی از ایمان است.)(مستدرک الوسائل، ج 16، ص319، ح 3468). امام حسین علیه السلام درمورد حفظ سلامتی و تندرستی می فرمایند: «و بادروا بصحة الاجسام فی مدة الأعمار»: در تمامی عمر برای سلامتی و حفظ تندرستی بدنهای خود کوشا باشید (تحفالعقول، ص 173).
هنجارشکنی و هتک حرمت مقدسات، متأسفانه چند سالی است توسط تعداد معدودی ساختار شکن و کوردل در کشورمان مطرح است و هر از چند گاهی و به بهانههای گوناگون این افراد دست به هجمه به مقدسات میزنند. از جمله با شیوع انتشار این ویروس در کشورمان و تأکید عدهای نادان که شیوع و آغاز این ویروس از قم بوده است! این هجمهها نسبت به شهر مقدس قم و ساحت نورانی و ملکوتی کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها شدت یافت. در حالی که اولاً این ویروس از بلاد دیگر وارد ایران شد و در ثانی، اعلام رسمی این بیماری از قم بود و نه لزوماً آغاز آن؛ این پزشکان متعهد و دلسوز قم بودند که این بیماری را تشخیص و برای جلوگیری از انتشار آن به اطلاع همگان رساندند. شهر قم عاصمه اسلام و عشّ آل محمّد علیهم السلام است و پناهگاه و ملجأ مؤمنان و شیفتگان آلالله علیهم السلام است. امام کاظم علیه السلام میفرمایند:« قُمْ عُشُّ آلِ مُحَمّدٍ وَمَأْوی شیعَتِهِمْ، وَلکنْ سَیهْلَک جَماعَةٌ مِنْ شَبابِهِمْ بِمَعْصِیةِ آبائِهِمْ وَالْاسْتِخْفافِ وَالسُّخْرِیةِ بِکبَرائِهِمْ وَمَشایخِهِمْ وَمَعَ ذلِک یدْفَعُ اللَّهُ عَنْهُمْ شَرَّ الْاعادی وَکلَّ سُوءٍ»: (قم پایگاه آل محمد و پناهگاه شیعیان آنان است، ولی به زودی عدّه ای از جوانان آنها به خاطر نافرمانی از پدران و استخفاف و تمسخر بزرگان و مشایخشان مجازات می شوند، امّا در عین حال خداوند شر دشمنان و هرگونه شر و بدی را از آن شهر دفع می کند»(بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 31). همچنین بر مبنای روایتی از وجود مقدس امام صادق علیهالسلام، شهر قم حجت بر تمام بلاد است و در آخرالزمان، شهر قم و مردم آن حجت بر خلائق هستند: «انَّ اللَّهَ احْتَجَّ بِالْکوفَةِ عَلی سائِرِ الْبِلادِ، وَبِالْمُؤْمِنینَ مِنْ اهْلِها عَلی غَیرِهِمْ مِنْ اهْلِ الْبِلادِ، وَاحْتَجّ بِبَلْدَةِ قُمْ عَلی سایرِ الْبِلادِ وَبِأَهْلِها عَلی جَمیعِ اهْلِ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ مِنَ الْجِنّ وَالْإنْسِ، وَلَمْ یدَعِ اللَّهُ قُم وَاهْلَه مُسْتَضْعَفاً بَلْ وَفَّقَهُمْ وَایدَهُمْ.. . وَسَیأْتی زَمانٌ تَکون بَلْدَةُ قُمْ وَاهْلُها حُجَّةً عَلَی الْخَلائِقِ وَذلِک فی زَمانِ غیبَةِ قائِمِنا علیه السلام الی ظُهُورِهِ، وَلَوْلا ذلِک لَساخَتِ الْارْضُ بِأَهْلِها، وَانَ الْمَلائِکةَ لَتَدْفَعُ الْبَلایا عَنْ قُمْ وَاهْلِهِ، وَما قَصَدَهُ جَبَّارٌ بِسُوءٍ الّا قَصَمَهُ قاصِمُ الْجَبَّارینَ» (خداوند کوفه را بر دیگر شهرها، و مؤمنین آن را بر مؤمنان سایر سرزمینها حجّت قرار داد. و شهر قم را بر سایر شهرها و مردم آن را بر همه اهالی شرق و غرب عالم، از جن و انس، حجّت قرارداد. خداوند شهر قم و مردم آن را مستضعف و ناتوان رها نکرده، بلکه به آنان توفیق داده و آنها را تأیید کرده است. روزگاری خواهد آمد که شهر قم و مردمان آن بر دیگر مردمان حجت باشند. آن روزگار در زمان غیبت قائم ماست تا زمان ظهورش. اگر چنین نبود زمین، اهل خود را در کامش فرو می برد. فرشتگان بلایا را از قم و مردم قم دور می کنند. هیچ ستمگری قصد بدی نسبت به آنان نکند، مگر آن که درهم شکننده ستمگران او را در هم شکند.)(بحارالانوار، ج 60، ص 213، ح 22).
به هر حال، در این شرایط بحرانی، علاوه بر رعایت توصیههای بهداشتی و پزشکی، و علیرغم الزام عقلی به خودقرنطینگی و عدم حضور در اجتماعات برای ریشهکن شدن هر چه سریعتر این بیماری خطرناک، نباید از استغاثه به درگاه ایزد منّان و نیز توسل به ساحت نورانی چهارده معصوم : و امامزادگان پاک سرشت، و نیز برکات و عبادات ماههای مبارک رجب، شعبان و رمضان غافل گشت. در صدر این حوائج و به توصیه حجت خدا، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، دعا برای تعجیل در فرج ایشان است: «أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُم» (در تعجيل فرج زياد دعا كنيد كه تعجيل فرج، گشايش كار خود شما است.) (بحارالأنوار ،ج53 ، ص180 ، باب 31)
در خاتمه، سالی سرشار از صحت، سلامتی و عافیت و توأم با شادکامی و موفقیت در تمام امور برای شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام آرزومندم.
«اللّـهُمَّ اكْشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الاُْمَّةِ بِحُضُورِهِ ، وَ عَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ»
سید رضا میرصانعی خوانساری
خوانسار
98/12/25
(منبع روایات: کتاب کلام نور، تألیف سید رضا میرصانعی خوانساری)
بسم الله الرّحمن الرّحیم
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا ﴿23﴾
شهادت پر افتخار اسطورهی جهانی مقاومت و ایثار، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و سردار رشید شهید ابو مهدی المهندس معاون حشدالشعبی کشور عزیز عراق و مدافعین و مجاهدین همراه، برگ زرینی در مبارزه با دشمنان اسلام و دفاع از مکتب و حریم مقدس اهل بیت علیهمالسلام و صیانت از تمامیت ارضی کشورهای اسلامی منطقه در مقابل استکبار جهانی، رژیم غاصب صهیونیستی و مزدوران وحشی و هتاک وهابی تکفیری مرتبط با استکبار را رقم زد .
این سرداران سرافراز ایثار و شهادت که تربیت شدهی مکتب حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بودند، از عداوت وکینهی استکبار جهانی خون پاکشان بر زمین ریخت و با بدن های بی سر و قطعه قطعه به دیار حق شتافتند.
یاد آنها در قلوب افراد پاک و آزاده ی جهان در تمام اعصار و امصار جاودانه میباشد. ان شاءالله شهادت این عزیزان از الطاف خفیّهی الهی، و زمینهساز عزت و شرف مسلمین و شیعیان با ظهور حضرت ولیالله الأعظم امام زمان عجل الله تعالی فرجهالشریف باشد.
این مصیبت دردناک را به ساحت مقدس حضرت حجة ابن الحسن علیه السلام، جمیع مؤمنین و خانوادههای معزّز و مکرم ایشان تسلیت میگویم.
قم المقدسة
سید رضا میرصانعی خوانساری
7جمادی الاول 1441ه.ق
مراسم روضه ایام فاطمیه
به مناسبت ایام شهادت جانسوز شهیده راه قرآن و ولایت
حضرت صدیقه اطهر فاطمه زهرا علیهاالسلام
طبق سنوات گذشته، مراسم عزاداری از دوشنبه اول جمادی الثانی 1443 (مطابق 13دیماه 1400) به مدت سه شب از ساعت 19:30 الی 21:00 برگزار می گردد.
قم ، خیابان امیرکبیر ، کوچه شهید عراقی(آبشار) ، کوچه شهید عبداللهی ، پلاک 94 (میرصانعی خوانساری)
اخبار تفسیر نسیم وحی:
جلد اول تفسیر «نسیم وحی» روانه بازار نشر شد
گروه اندیشه ــ جلد اول (جزء اول) تفسیر جامع قرآن کریم تحت عنوان «نسیم وحی»، اثر آیتالله حاج سید رضا میرصانعی خوانساری، به زیور طبع آراسته شد.
تفسیر نسیم وحی؛ تفسیری با سبک نو و قلمی روان
حوزه/ جلد نخست تفسیر «نسیم وحی» به قلم آیت الله سید رضا میرصانعی خوانساری منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاری حوزه، جلد نخست تفسیر «نسیم وحی» به قلم آیت الله سید رضا میرصانعی خوانساری از سوی انشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان منتشر شده است.
بر اساس این گزارش، تألیف این تفسیر با مقدمات از سال ۱۳۷۸ شروع شده و تا به امروز تا جزء ۲۲ به صورت دستنویس مرقوم شده است.
در تمام مراحل تألیف تفسیر نسیم وحی از سوی آیتالله میرصانعی و تعلیق و ویرایش محمداسماعیل صالحی مقدم، همه تلاش بر این بوده تا به سبکی نو و با قلمی روان علاوه بر آگاه کردن خوانندگان از سرشت آیههای الهی، تا اندازه ای به تبیین اندیشه های اندیشمندان مسلمان در حوزههای علوم قرآن و حدیث، شریعت محمدی (صلی الله علیه و آله وسلم)، فلسفه، کلام، عرفان، اخلاق و… و. پرداخته شود.
اکنون جلد اول (جزء اول) این اثر ارزشمند در ۷۲۰ صفحه چاپ شده و جزء های بعدی هم در حال ویرایش و آماده سازی جهت انتشار می باشند تا ۳۰ جزء قرآن کریم در ۳۰ جلد منتشر گردد.
این تفسیر از سوی انشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان منتشر شده است که شامل مقدمه مؤلف، دیباچه، تفسیر(آیه، برگردان فارسی، تفسیر و بیان)، سخن پایانی جزء اول، منبع ها و فهرست اعلام می باشد.
مؤلف در مقدمه این تفسیر آورده است:
«قرآن؛ یعنی خواندنی، چیزی که باید پیوسته خوانده شود و در آن تدبّر گردد و تنها خواندن نباشد و آیه ها و روایت های زیاد در این زمینه است که بیان همه آن ها از حوصله این مقدمه کوتاه خارج است. برای تبرّک و تیمّن، مطلع کلام را با سخنانی از آن ذوات مقدّسه آغاز می نمایم. امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در توصیف قرآن چنین میفرمایند:
«در قرآن؛ علوم آینده و اخبار گذشته آمده، دوای دردها و نظم امور در قرآن است». «قرآن دریایی است که قعر آن دستیافتنی نیست، بنایی است که پایه هایش سُست نمیگردد و داروی شفابخشی است که بیماری در پی ندارد، قرآن عزّتی است که شکست ندارد و حقّی است که خوار نمیشود». «قرآن بهترین موعظه، ریسمان محکم الهی، بهار دلها، چشمه های علم و عنصری است که دل جز با آن صیقل نمیگردد. کسی با قرآن ننشست مگر آنکه از انحرافش کاسته و به هدایتش افزوده شد». «قرآن نوری روشن، شفایی سودمند، سیراب کننده تشنگی های معنوی و وسیله حفظ و نجات است». «در قرآن سرگذشت پیشینیان، اخبار آیندگان و تکالیف حاضران است». «قرآن بزرگترین بیماری ها را که کفر، نفاق، انحراف و گمراهی است درمان می نماید، انسان بدون قرآن غنایی و بعد از آن فقری ندارد». «قرآن هرگز کهنه نمیشود». «شما را به خدا نگذارید در عمل به قرآن، دیگران به شما سبقت بگیرند» …
خلاصه اینکه اثر حاضر تفسیر جزء اوّل از قرآن کریم است که در جهت مهجوریتزدایی از قرآن کریم و در ارائه پیامهای انسانساز وحیانی نگاشته شده است تا این بنده کمترین بتواند دِین خود را نسبت به اسلام و قرآن و عترت اَدا و ثواب آن را نثار ارواح مطهّر چهارده معصوم (علیهم السلام) و کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) و والدین گرانقدرم کنم.
همچنین بر خود لازم میدانم از حضرات آیات مرحوم حاج شیخ غلامعلی حاج شریفی خوانساری (قدس سره)، حاج سیّد احمد حسینی اشکوری (حفظه الله) و مرحوم حاج سیّد باقر موسوی همدانی (قدس سره) که همواره مشوّق حقیر در این راه مقدّس بوده اند، تشکر و قدردانی نمایم.
جلد اول تفسیر جامع قرآن کریم با عنوان «نسیم وحی» منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری فارس؛ در آستانه عید سعید غدیر خم جلد اول تفسیر جامع قرآن کریم با عنوان «نسیم وحی»، شامل تفسیر جزء اول قرآن کریم اثر آیتالله سیدرضا میرصانعی خوانساری منتشر شد.
تألیف تفسیر نسیم وحی با مقدمات از سال ۱۳۷۸ شروع شده و تا به امروز تا جزء ۲۲ به صورت دستنویس مرقوم و این کار توسط آیتالله میرصانعی و تعلیق و ویرایش دانشمند فرهیخته محمداسماعیل صالحی مقدم انجام شده و همه تلاش بر این بوده تا به سبکی نو و با قلمی روان علاوه بر آگاه کردن خوانندگان از سرشت آیههای الهی، تا اندازهای به تبیین اندیشههای اندیشمندان مسلمان در حوزههای علوم قرآن و حدیث، شریعت محمدی صلی الله علیه و آله وسلم، فلسفه، کلام، عرفان، اخلاق و …. پرداخته شود.
تفسیر نسیم وحی منتشر شد .
به گزارش ایلنا، در آستانه عید سعید غدیر جلد اول (جزء اول) تفسیر جامع قرآن کریم با عنوان «نسیم وحی»، اثر آیتالله سیدرضا میرصانعی خوانساری، توسط موسسه فرهنگی انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان منتشر شد.
تالیف تفسیر نسیم وحی با مقدمات از سال ۱۳۷۸ شروع شده و تا به امروز تا جزء ۲۲ به صورت دستنویس نگاشته شده است.
نگارش اثر تفسیری نسیم وحی توسط آیتالله میرصانعی و تعلیق و ویرایش محمداسماعیل صالحی مقدم، تلاشی برای ارائه تفسیر با سبکی نو و با قلمی روان، علاوه بر آگاه نمودن خوانندگان ازسرشت آیههای الهی، تا اندازهای به تبیین اندیشههای اندیشمندان مسلمان در حوزههای علوم قرآن و حدیث، فلسفه، کلام، عرفان، اخلاق و غیره، پرداخته شود.
تاکنون جلد اول (جزء اول) این اثر در ۷۲۰صفحه چاپ شده و جزءهای بعدی هم در حال ویرایش و آمادهسازی جهت انتشار میباشند تا در نهایت، در یک مجموعه نفیس در سی مجلد به اتمام برسد .
جلد اول تفسیر جامع قرآن کریم با عنوان «نسیم وحی» منتشر شد – پایگاه خبری تحلیلی ربیع
به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس؛ در آستانه عید سعید غدیر خم جلد اول تفسیر جامع قرآن کریم با عنوان «نسیم وحی»، شامل تفسیر جزء اول قرآن کریم اثر آیتالله سیدرضا میرصانعی خوانساری منتشر شد.
تألیف تفسیر نسیم وحی با مقدمات از سال ۱۳۷۸ شروع شده و تا به امروز تا جزء ۲۲ به صورت دستنویس مرقوم و این کار توسط آیتالله میرصانعی و تعلیق و ویرایش دانشمند فرهیخته محمداسماعیل صالحی مقدم انجام شده و همه تلاش بر این بوده تا به سبکی نو و با قلمی روان علاوه بر آگاه کردن خوانندگان از سرشت آیههای الهی، تا اندازهای به تبیین اندیشههای اندیشمندان مسلمان در حوزههای علوم قرآن و حدیث، شریعت محمدی صلی الله علیه و آله وسلم، فلسفه، کلام، عرفان، اخلاق و …. پرداخته شود.
جلد اول این اثر در ۷۲۰ صفحه چاپ شده و جزءهای بعدی هم در حال ویرایش و آمادهسازی جهت انتشار است و قرار است تفسیر ۳۰ جزء قرآن کریم در ۳۰ جلد منتشر شود.
جلد اول تفسیر «نسیم وحی» روانه بازار نشر شد
گروه اندیشه جلد اول (جزء اول) تفسیر جامع قرآن کریم تحت عنوان «نسیم وحی»، اثر آیت الله سیدرضا میرصانعی خوانساری، به زیور طبع آراسته شد. همچنین این تفسیر تا جزء 22 قرآن به صورت دست نویش است که قرار است طی ماه های آینده فرایند تصحیح و انتشار آن انجام شود .
جلد اول تفسیر جامع قرآن کریم با عنوان «نسیم وحی» منتشر شد
به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب، در آستانه عید سعید غدیر خم جلد اول تفسیر جامع قرآن کریم با عنوان «نسیم وحی»، شامل تفسیر جزء اول قرآن کریم اثر آیتالله سیدرضا میرصانعی خوانساری منتشر شد.
تألیف تفسیر نسیم وحی با مقدمات از سال ۱۳۷۸ شروع شده و تا به امروز تا جزء ۲۲ به صورت دستنویس مرقوم و این کار توسط آیتالله میرصانعی و تعلیق و ویرایش دانشمند فرهیخته محمداسماعیل صالحی مقدم انجام شده و همه تلاش بر این بوده تا به سبکی نو و با قلمی روان علاوه بر آگاه کردن خوانندگان از سرشت آیههای الهی، تا اندازهای به تبیین اندیشههای اندیشمندان مسلمان در حوزههای علوم قرآن و حدیث، شریعت محمدی صلی الله علیه و آله وسلم، فلسفه، کلام، عرفان، اخلاق و …. پرداخته شود .
به گزارش ادیان نیوز (ردنا)، جلد اول (جزء اول) تفسیر جامع قرآن کریم با عنوان «نسیم وحی»، اثر آیتالله سیدرضا میرصانعی خوانساری و تعلیق و ویرایش محمداسماعیل صالحی مقدم، تلاشی برای ارائه تفسیر با سبکی نو و با قلمی روان است .
اولین جلد تفسیر قرآن «نسیم وحی» چاپ شد
به گزارش خبرگزاری مهر، اولین جلد کتاب «نسیم وحی» شامل تفسیر جزء اول قرآن کریم اثر آیتالله سید رضا میرصانعی خوانساری در آستانه عید غدیر خم توسط موسسه فرهنگی انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان منتشر و راهی بازار نشر شده است.
جلد اول این تفسیر ۷۲۰ صفحه دارد که تفسیر جزءهای بعدی نیز در حال نگارش و ویرایش است و بناست هر جزء قرآن با اینقلم در قالب یک جلد تفسیر شود. نگارش این تفسیر با مقدماتش، از سال ۷۸ شروع شده و امروز تا جزء ۲۲ به صورت دستنویس نوشته شده است.
تفسیری روان با سبکی نو که همزمان با غدیر منتشر شد
به گزارش خبرآنلاین، جلد اول (جزء اول) تفسیر جامع قرآن کریم با عنوان «نسیم وحی»، اثر آیتالله سیدرضا میرصانعی خوانساری و تعلیق و ویرایش محمداسماعیل صالحی مقدم، تلاشی برای ارائه تفسیر با سبکی نو و با قلمی روان است.
تالیف تفسیر نسیم وحی با مقدمات از سال ۱۳۷۸ شروع شده و تا به امروز تا جزء ۲۲ به صورت دستنویس نگاشته شده است. این اثر تفسیری تلاش کرده است تا اندازهای به تبیین اندیشههای اندیشمندان مسلمان در حوزههای علوم قرآن و حدیث، فلسفه، کلام، عرفان، اخلاق و غیره، بپردازد.
تفسیری روان با سبکی نو که همزمان با غدیر منتشر شد
به گزارش «شیعه نیوز»، جلد اول (جزء اول) تفسیر جامع قرآن کریم با عنوان «نسیم وحی»، اثر آیتالله سیدرضا میرصانعی خوانساری و تعلیق و ویرایش محمداسماعیل صالحی مقدم، تلاشی برای ارائه تفسیر با سبکی نو و با قلمی روان است.
تفسیر جامع قرآن کریم «نسیم وحی» منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) تالیف «تفسیر نسیم وحی» با مقدمات از سال ۱۳۷۸ شروع شده و تا به امروز تا جزء ۲۲ به صورت دستنویس مرقوم شده است.
در تمام مراحل تالیف تفسیر نسیم وحی توسط آیتالله میرصانعی و تعلیق و ویرایش محمداسماعیل صالحی مقدم، همه تلاش بر این بوده تا به سبکی نو و با قلمی روان علاوه بر آگاه کردن خوانندگان ازسرشت آیههای الهی، تا اندازهای به تبیین اندیشههای اندیشمندان مسلمان در حوزههای علوم قرآن و حدیث، شریعت محمدی صلی الله علیه و آله وسلم، فلسفه، کلام، عرفان، اخلاق و …. پرداخته شود.
اکنون جلد اول(جزء اول) این اثر ارزشمند در ۷۲۰ صفحه چاپ شده و جزءهای بعدی هم در حال ویرایش و آماده سازی برای انتشار هستند تا ۳۰ جزء قرآن کریم در ۳۰ جلد منتشر شود.
در بخشی از این کتاب میخوانیم: «قرآن کتاب است آسمانی و «وحیانی» که پایان بخش تمامی صحف آسمانی است و بزرگترین معجزه پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) است و برای تمامی دورانها، اعصار و امصار و برای تمامی انسانها تا روز رستاخیز است، نه دورانی خاص و محدود، لذا بجاست که حداقل در هر پنج سال تفسیری جامع به اسلام تقدیم شود که جدّیت بیشتر حوزههای علمیه و علمای شیعه را میطلبد تا قرآن از مهجوریت به درآید.
خلاصه اینکه اثر حاضر؛ تفسیر جزء اوّل از قرآن کریم است که برای مهجوریتزدایی از قرآن کریم و در ارائهی پیامهای انسان ساز وحیانی نگاشته شده است.»
تفسیر جدید از قرآن کریم: «نسیم وحی»
تفسیر جزء اول قرآن کریم تحت عنوان «نسیم وحی» نوشته آیتالله سید رضا میرصانعی خوانساری همزمان با ایام عید غدیر خم توسط موسسه فرهنگی انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان منتشر و راهی بازار نشر شد.
به گزارش مهر، جلد اول این تفسیر ۷۲۰ صفحه دارد که تفسیر جزءهای بعدی نیز در حال نگارش و ویرایش است و بناست هر جزء قرآن با اینقلم در قالب یک جلد تفسیر شود. نگارش این تفسیر با مقدماتش، از سال ۷۸ شروع شده و امروز تا جزء ۲۲ به صورت دستنویس نوشته شده است.
در تمام مراحل تالیف تفسیر نسیم وحی توسط آیت الله میرصانعی، تعلیق و ویرایش آن توسط محمداسماعیل صالحی مقدم انجام شده و تلاش دستاندرکاران تولید این تفسیر بر این بوده تا به سبکی نو و با قلمی روان علاوه بر آگاهکردن خوانندگان از سرشت آیههای الهی، تا اندازهای به تبیین اندیشههای اندیشمندان مسلمان در حوزههای علوم قرآن و حدیث، شریعت محمدی، فلسفه، کلام، عرفان، اخلاق و …. پرداخته شود.
مقدمه مولف کتاب پیشرو به شرح زیر است:
« الحَمُدلِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللّهُ عَلی سَیدِنا مُحمّدٍ وَ اَهلِ بَیته المَعصُومین»
قرآن؛ یعنی خواندنی، چیزی که باید پیوسته خوانده شود و در آن تدبّر گردد و تنها خواندن نباشد و آیهها و روایتهای زیاد در این زمینه است که بیان همه آنها از حوصله این مقدمه کوتاه خارج است. برای تبرّک و تیمّن، مطلع کلام را با سخنانی از آن ذوات مقدّسه آغاز مینمایم. امیرالمؤمنین در توصیف قرآن چنین میفرمایند: «در قرآن؛ علوم آینده و اخبار گذشته آمده، دوای دردها و نظم امور در قرآن است». «قرآن دریایی است که قعر آن دست یافتنی نیست، بنایی است که پایههایش سُست نمیگردد و داروی شفابخشی است که بیماری در پی ندارد، قرآن عزّتی است که شکست ندارد و حقّی است که خوار نمیشود». «قرآن بهترین موعظه، ریسمان محکم الهی، بهار دلها، چشمههای علم و عنصری است که دل جز با آن صیقل نمیگردد. کسی با قرآن ننشست مگر آن که از انحرافش کاسته و به هدایتش افزوده شد». «قرآن نوری روشن، شفایی سودمند، سیراب کننده تشنگیهای معنوی و وسیلهحفظ و نجات است». «در قرآن سرگذشت پیشینیان، اخبار آیندگان و تکالیف حاضران است». «قرآن بزرگترین بیماریها را که کفر، نفاق، انحراف و گمراهی است درمان مینماید، انسان بدون قرآن غنایی و بعد از آن فقری ندارد». «قرآن هرگز کهنه نمیشود». «شما را به خدا نگذارید در عمل به قرآن، دیگران به شما سبقت بگیرند».
در حدیثی میخوانیم که برتری قرآن بر کُتب دیگر همانند برتری خداوند بر خلق است. و نیز میفرماید: «به هنگامی که امور مثل پارههای شب تاریک بر شما مشتبه گشت به قرآن رو آورید». چون قرآن برخی از آیههایش به صورت محکم و متشابه، عام و خاص، مطلق و مقیّد، مجمل و مبیّن، حقیقت و مجاز، کنایه و تصریح و … نازل شده، لذا باید تفسیر و شرح داده شود و خداوند در قرآن کریم رسول خدا را مورد خطاب قرار داده و میفرماید: «و قرآن را بر تو نازل نمودیم، تا برای مردم هر آن چه را به سوی ایشان نازل شده است توضیح دهی، امید که آنان بیاندیشند».
از زمان حیات نورانی رسول خدا پدیده تفسیر آیههای قرآن به وجود آمد، آن بزرگوار گاه برخی معانی را بیان میفرمودند و به یاران خود آموزش میدادند، و گاه برای بعضیها تردیدها و ابهاماتی به وجود میآمد و از حضرت رسالت سؤال میکردند، تعابیر و معانی قرآن را تفسیر میکردند و امیرالمؤمنین امام علی از برترین مفسران قرآن کریم پس از رسول خدا بودهاند. ابن عباس میگوید: دانش من و دانش تمامی صحابه حضرت محمد در مقایسه با دانش حضرت علی مانند قطرهای است در برابر آب هفت دریا. خود آن حضرت فرمودند: «درباره قرآن از من بپرسید تا شما را آگاه سازم که آیههای آن درباره چه کسی و کجا نازل گردیده است». شیخ طوسی میگوید: اصحاب ما «شیعیان» بر این باورند که تفسیر قرآن هرگز امکان نمییابد، مگر با ذکر اثر «روایت» صحیح از پیامبر و امامان معصوم: که قولشان حجّت است و مانند قول رسول الله میباشد. پس نمیتوان هرگز از روایتهای اهلبیت: در تفسیر قرآن بینیاز بود، چگونه میتوان محکمات را از متشابهات، عموم را از خصوص و… را بدون سخن آشکار و رازگشایی امامان معصوم: به کاوش گرفت و به معانی آنها پی برد؟ و از همه مهمتر بطون و چند لایه بودن قرآن که در روایتها با عنوان بطون آمده است و معنای ظاهری آیهها، بطن و لایه برونی و اوّلی آن است که اما برای فهم بیشتر معانی بایستی بطون و لایههای دیگر آن را بررسی کرد که این فهم مستلزم اتصال به اهلبیت: است که قرآن ناطقند وحجج بالغه الهی.
در روایتها تا هفتاد بطن ذکر شده است و بدون اتصال به این شجره طیّبه، تفسیر به رأی میشود که مفسّر، در تفسیر رازگشایی از آیههای قرآنی به رأی و دیدگاه شخصی خود مراجعه و به توجیه و تأویل اقدام میکند و از طُرق عامّه نقل شده که رسول خدا فرمودند: «هرکس قرآن را به رأی خودش بیان کند، حتی اگر سخن به درستی گفته باشد. باز هم خطا کرده است». در حدیثی میخوانیم هر کس قرآن را به رأی خودش تفسیر کند نشیمنگاهش آتش است، خداوند در قرآن کریم میفرماید: «آیا به قرآن نمیاندیشید یا «مگر» به دلهایشان قفلهایی نهاده شده است».
قرآن کتاب است آسمانی و «وحیانی» که پایان بخش تمامی صحف آسمانی است و بزرگترین معجزه پیامبر اسلام حضرت محمّد است و برای تمامی دورانها، اعصار و امصار و برای تمامی انسانها تا روز رستاخیز میباشد، نه دورانی خاص و محدود، لذا بجاست که حداقل در هر پنج سال تفسیری جامع به اسلام تقدیم شود که جدّیت بیشتر حوزههای علمیه و علمای شیعه را میطلبد تا قرآن از مهجوریت به درآید.
خلاصه اینکه اثر حاضر؛ تفسیر جزء اوّل از قرآن کریم است که در جهت مهجوریتزدایی از قرآن کریم و در ارائه پیامهای انسانساز وحیانی نگاشته شده است، تا این بنده کمترین بتواند دِین خود را نسبت به اسلام و قرآن و عترت اَدا و ثواب آن را نثار ارواح مطهّر چهارده معصوم: و کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه و والدین گرانقدرم نماید. همچنین بر خود لازم میدانم از حضرات آیات؛ مرحوم حاج شیخ غلامعلی حاج شریفی خوانساری، حاج سیّد احمد حسینی اشکوری و مرحوم حاج سیّد باقر موسوی همدانی که همواره مشوّق حقیر در این راه مقدّس بودهاند، تشکر و قدردانی نمایم.
این کتاب بهتازگی منتشر و وارد بازار نشر شده است.
منبع: کتاب نیوز